תרזה האברד / אלכסנדר בירכלר

תרזה האברד, נולדה 1965, דאבלין, אירלנד

אלכסנדר בירכלר, נולד 1962, באדן, שוויץ

חיים ויוצרים באוסטין, טקסס, ארה"ב

 

הר הסרט (מלייס), 2011, 24 דקות

הצבת סרט HD, 2 ערוצים, צבע, קול, 24 דקות


* גראנד פריז טקסס, 2009, 54 דקות

סרט HD, צבע, קול, 54 דקות

 

באדיבות האמנים; גלריה טניה בונקדר, ניו יורק; גלריה לורה ריינולדס, אוסטין וגלריה ורה מונרו, המבורג

 

הר הסרט (מלייס) הוא הפרק השני בטרילוגיה של תרזה האברד ואלכנסדר בירכלר המתחקה אחר מיתוסים קולנועיים וגלגוליהם ומתעכבת על האופן שבו קולנוע – במובן הרחב של המושג: הסרט, התעשייה, ההילה, הפנטזיה – משאיר את חותמו על מקומות ועל אנשים הרבה אחרי שהאורות באולם שבים ונדלקים. בעוד הר הסרט (מלייס) מוקרן בחלל הגלריה כהצבה דו־ערוצית בעלת נפח פיסולי, גראנד פריז טקסס מוקרן באולם הקולנוע של המוזיאון במועדים קבועים מראש. נסיבות התצוגה השונות, הטכניות לכאורה, מגלמות את הכפילות בבסיס העשייה של האברד ובירכלר: בין עולם האמנות לעולם הקולנוע, ובשני העולמות בעת ובעונה אחת.

שמועה על אודות "הר הסרט", במערב טקסס, על גבול מקסיקו, מובילה את האברד ובירכלר למסע דרך נופים, זיכרונות וקולנוע. הם פוגשים אנשים שגרים בסביבה ושומעים מהם על האזור שהיה בעבר צומת דרכים שוקק בדרך למערב וגם אתר לצילומי סרטים אילמים בתחילת המאה ה-20. מקטעי הסיפורים והזיכרונות נחשפות לא רק ההיסטוריות המצטלבות של הקולנוע, של טקסס ושל מקסיקו, אלא גם האופן שבו נמהלת הביוגרפיה של אנשים עם זו של מקומות ושל סרטים. מהסיפורים עולה ש"הר הסרט" שימש, כנראה, אתר צילומים למערבון של גסטון מלייס (Méliès), אותו צילם ב־1911, בדרכו מטקסס לקליפורניה. סיפורו של גסטון מלייס, אחיו ושותפו של ז'ורז' מלייס, מחלוצי הקולנוע, המרומז בסוגריים בכותרת העבודה, פותח פרק שלם מתולדות הקולנוע בראשיתו: החלומות, הניסיונות, ההצלחות והכישלונות. הסרטים של האברד ובירכלר נדמים לסרטי המשך לסרטים קיימים, או לפרקי חיים קיימים. אלה ואלה נמהלים יחד עד טשטוש הפער שבין מציאות ממשית וקולנועית.

 

* מועדי הקרנת גראנד פריז טקסס:

יום שישי, 1 ביוני, 12:00, באולם קאופמן-גיטר

יום שלישי, 26 ביוני, 20:00, באודיטוריום ז'נט ויהודה אסיא

לצפייה בטריילר

 

צפו: דודל ה-VR הראשון בהיסטוריה שנוצר על-ידי גוגל מוקדש לבמאי הקולנוע הצרפתי ז'ורז' מלייס.

X